Te veel te doen, te weinig tijd?

Dat is wat mij overkwam toen ik vol nieuwe plannen terug kwam van vakantie. Op vakantie heb (neem?) je tijd om even afstand te nemen van de gewone gang van zaken, zit je in een ander ritme, en dat gaf mij de energie om allerlei nieuwe dingen te laten boven borrelen. Maar sommige van die nieuwe dingen kunnen niet zonder dat oude dingen afgerond worden. En als je dan alle dingen op een rij zet die je eigenlijk wilt doen, kom je erachter dat je te veel dingen wilt doen, in te weinig tijd (want voor je gevoel wilde ik sommige dingen gisteren al af hebben….).

Niets doen – herkenbaar…?

Bij mij had dat in mijn eerste werkweek een negatief gevolg: het hoognodige heb ik gedaan (dingen die echt moeten), maar van de nieuwe (en oude onafgemaakte) zaken heb ik niets gedaan. Ik had zoveel dingen die ik kon doen, ik kon geen keuze maken, dus ik deed niets…  Met als gevolg dat ik én geen voortgang had én een negatief gevoel had. Dit laatste natuurlijk omdat ik zoveel voornemens had in de vakantie, en er nu weinig van terecht kwam.

Na de eerste week heb ik gelijk pas op de plaats gemaakt. Vroeger was ik er weken in door gegaan, met alle negatieve gevoelens erbij. Nu herken ik het gelukkig! En, belangrijk, ik heb er ook een oplossing voor!

(Geen) keuze

Ik had zoveel dingen te doen, maar ik maakte geen keuze. Dat kwam omdat ik geen overzicht had. Want als ik aan iets ging beginnen, was er dan niet wat anders dat ik beter had kunnen doen? Wat was belangrijk, wat had prio? Dus ik heb eerst een overzicht gemaakt van alle dingen die ik wilde gaan doen. notitieboekje_klEn dan zie je ook dat je inderdaad te weinig tijd hebt om alles te doen. (de gewone dingen die ik normaliter doe, blijf ik wel doen, dus heel veel tijd heb ik niet).
Ik heb een soort middenweg genomen. Dingen die niet af kunnen komen omdat je er te weinig tijd voor hebt om al je tijd erin te stoppen, kunnen wel voortgang hebben. Dus sommige dingen doe ik elke dag een kwartier, andere dingen elke dag een half uur, en andere dingen plan ik weer anders in. Dus in plaats van ze niet te doen, begin ik er in ieder geval aan, en zo werk ik elke dag wat stukjes van mijn to do lijst af.

In eerdere blogs (Notitieboekjes en Acties uitvoeren) heb ik al een keer vermeld hoe ik met actielijstjes/ to do boekjes om ga. Maar ja, moeten de nieuwe acties die opgeborreld zijn in de vakantie wel in zo’n notitieboekje terechtkomen….Ook ik blijf leren ;-).

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

5 tips voor de was

De was is een wekelijks (dagelijks ;-)) terugkerend fenomeen. Om het wat makkelijker te laten verlopen, hieronder wat tips. Kijk maar wat je ervan kunt (wilt) gebruiken!

1. Basis: houd de was bij!

Het spreekt eigenlijk voor zich. Houd de was bij. Kleine beetjes is beter te behappen dan die hele grote berg! Als je het elke keer bijhoudt, hoef je elke keer maar een klein beetje te doen. Lijkt het ook minder. Zorg uiteindelijk wel voor een volle wasmachine, dus niet al te kleine beetjes. By the way,  wasmachine niet te vol, want dan wordt de was niet goed schoon.

2. Sorteer de was al vroeg

Gebruik een aantal wasmanden voor de verschillende soorten was die je hebt. Continue reading 5 tips voor de was

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Plan je planning

Als je veel te doen hebt, heb je al snel de neiging om gelijk te beginnen. Geen tijd te verliezen!
Toch is het raadzaam om altijd even stil te staan bij een planning voor de dag of de komende week. Om te voorkomen dat je als een kip zonder kop gewoon maar begint, en misschien niet met het juiste bezig bent.  Het levert je waarschijnlijk meer op even stil te staan bij wat je allemaal te doen hebt, dan dat het je kost als je gewoon maar doorgaat. Dus om te beginnen: plan eerst je planning.

5 – 30 minuten

Als je bijvoorbeeld een keer per week een half uur gebruikt (dit heb je dus ingepland 😉 )om je planning te maken, en daarbij elke dag ook 5 minuten inruimt om de planning van die dag (eventueel) bij te sturen, heb je elke dag een bijgewerkte planning. Plan dit aan het begin van je werkweek, of juist aan het einde van je werkweek. In ieder geval op een vast moment.

Afwijken

Continue reading Plan je planning

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Handige volgorde met schoonmaken

Met schoonmaken heb je voor sommige dingen handige volgordes. Niet dat het zo moet, zeker niet, maar er zit wel een logica achter, wat je wel het gevoel geeft dat je `goed/ handig’ bezig bent. Het gaat om de grote lijnen hoor, soms wat meer detail.

Van binnen naar buiten

Werk van binnen naar buiten. Eerst je huis op orde, dan de tuin en de schuur. Je bent als het ware het stof letterlijk naar buiten aan het brengen. Weg, weg, weg!

Als vanzelf

fles chloor
Wat lekker is, is als dingen als vanzelf gaan. Als je bezig gaat met schoonmaken, zet dan eerst de vaatwasser aan (als je die hebt), of een wasmachine (hoop dat je die echt hebt ;-)), of doe alvast wat chloor in de wc. Het werk wordt dan al deels voor je gedaan! Continue reading Handige volgorde met schoonmaken

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Smaken veranderen

map met receptenAl een tijdje zit ik met een doos in mijn kast in mijn maag. Niet letterlijk, hoewel… Het is namelijk een doos vol met recepten. Allerlei recepten die ik in de loop der jaren uit bladen heb gescheurd (soms geknipt), of die zijn geprint. Vroeger, lang geleden, plakte ik de recepten allemaal nog in een map, gesorteerd op voor-, hoofd- en nagerecht. Ook als ze niet lekker waren (waarom???). Daar ben ik uiteindelijk mee gestopt, en ben alle recepten in een schoenendoos gaan doen.  Wel met die verbetering dat als een recept niet lekker was, het niet meer terug in de doos werd gestopt.

Warboel

Continue reading Smaken veranderen

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Kinderen in het huishouden

Gewoonte

Heel vaak is iets een gewoonte, en doe je iets omdat je het zo gewend bent. Een jas ophangen die de kinderen van zich af gooien, hun schooltas leeghalen, omdat er anders niets mee gebeurt. Of de tafel dekken, want je staat toch al te koken. Of de tafel afruimen, want je kan dan nog even gezellig met je partner na kletsen. Noem maar op. Maar hé, die gewoonte kan ook de gewoonte van een ander worden!

Jong geleerd….

zijwieltje kinderfietsAls iemand iets op jonge leeftijd leert (dat geldt voor heel veel dingen), gaat het als vanzelfsprekend, en wordt het ook geen dingetje. Continue reading Kinderen in het huishouden

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Koekenpan – van aanbieding tot opruimproject

Laatst liep ik door de winkel/ supermarkt en daar was een mooie aanbieding! Een mooie koekenpan, voor weinig! Ik stond te twijfelen, het leek een mooie maat, zat ook een goede deksel bij, dus ik dacht kopen! Maar… ik heb het niet in mijn winkelmandje gestopt (als je geen boodschappenlijstje hebt, winkel dan met een mandje. Dan neem je minder overbodige spullen mee, dan wanneer je met een winkelwagentje loopt *tussendoortip*).

Want… ik bedacht me dat ik een la vol pannen had, goede en minder goede. En was deze maat die in de winkel lag te lonken, nou een goede of een slechte pan vervanger (of aanvuller?). Continue reading Koekenpan – van aanbieding tot opruimproject

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Voor wie wel een professional organizer, en voor wie niet?

Wat voor soort mensen zijn jouw klanten eigenlijk, vroeg iemand mij laatst?

Mijn eerste antwoord was, mensen zoals jij en ik. Iedereen kan de hulp vragen van een professional organizer. Wat wel het belangrijkste is, de mensen moeten wel zelf willen, én ervoor open staan. Ik maak even een kleine kanttekening, dit blog gaat over mijn particuliere kant van dienstverlening. Ik heb ook nog zakelijke klanten ;-).

Voor wie niet?

Om dan gelijk maar antwoord te geven op de vraag `voor wie niet?’:
je `buurvrouw’, waarvan jíj vindt dat het daar een troep is, en zij heeft er eigenlijk geen last van (of ze heeft dat nog niet door/ is nog niet zo ver). Dat hoor ik namelijk regelmatig: je moet echt eens langs gaan/ of die en die bellen, dat zou een goede klant voor je zijn! Zie je het voor je? Continue reading Voor wie wel een professional organizer, en voor wie niet?

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

De plek waar je niet moet beginnen met opruimen

Als je wilt opruimen is er meestal een aanleiding:

  • Je kan iets voor de zoveelste keer niet (snel genoeg) vinden
  • Je wilt een keer gewoon op de bank neerploffen zonder eerst ruimte te hoeven maken
  • Of aan een tafel, met hetzelfde verhaal 😉
  • De rekening waarvoor je een aanmaning krijgt, ligt ergens, maar waar?
  • Je huishouden loopt achter, want je moet eerst te veel opruimen voordat je kunt beginnen met schoonmaken
  • Er kan niets meer bij in die kast, op de zolder of in de garage

Herkenbaar?

Waar niet beginnen?

Continue reading De plek waar je niet moet beginnen met opruimen

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....

Jezelf zijn

 

Als professional organizer krijg ik regelmatig te horen dat het bij mij thuis wel heel netjes zou zijn.tafel met bos bloemen en schilderij op achtergrond Eerlijk gezegd, vaak wel nu, maar soms is er hier in huis ook gewoon alsof er een bom is ontploft. Sterker nog, toen ik aan mijn beste vriendin vertelde dat ik dit als werk ging doen, lag ze onder de tafel van het lachen ;-). Want eerlijk is eerlijk, vroeger was het bij mij vaak best een rommel in huis.
Op mijn werk, en thuis de administratie, dat was heerlijk gestructureerd. En dat kon ik thuis ook wel, maar deed ik vaak niet. Tot af en toe de rommel te veel was, en dan kon ik ook goed aan de slag en was het zo weer opgeruimd. Want.. er zat wel een structuur in. Ik wist waar alles lag, en wist ook waar alles moest komen te liggen.

Aanrader

Continue reading Jezelf zijn

Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterPin on Pinterest
Als je wilt delen....